Wednesday 12 February 2014

dunia duhai hati

meninggalkan dan ditinggalkan, ini karma atau kafarah dosa...

Pandangan Islam amat jelas melalui Firman Allah swt dalam Surah Az-Zalzalah ayat 99:7-8 maksudnya: 

"Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula."

Saidatina Aishah r.a meriwayatkan Rasulullah saw pernah bersabda :

 "Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa" (Maksud hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslirn)

jadi tertanya-tanya sang hati, apakah dugaan kali ini... ia benar benar mengujiku sekali lagi.. cukup bagiku ujian setahun lalu, kini mungkin ia karma atau kafarah bagiku.. setahun aku membuat keputusan meninggalkan dan membiarkan perasaan berbolak baik, tanpa ada sedikit rasa belas dan kasihan, saat airmata menitis berlinangan, tatkala hati remuk berkecai.. dimana aku? ketika itu, aku sedang enak, enak dengan dunia, tersenyum seakan-akan aku telah berjaya. ya, berjaya membuat dunia melutut kepadaku.. tapi aku terlupa pada karma. EGO ku terus menguasai dan aku? aku membiarkan ego terus bermaharajalela. dimana saat itu aku? kononnya berpijak dibumi yang nyata, persetankan semua muslihat dunia. tapi sekali, akhirnya aku rebah tidak lagi bermaya, semangat hilang entah kemana, prestasi menurun berlpat ganda. 

apakah ini karma? 

sering, aku menjadi pemerhati dunia, diuji dengan pancaroba. aku rebah, melutut mengharapkan ihsan, belas. rebah menanti tangan yang menghulurkan. dimana aku? ya, masih didunia, dikelilingi manusia. kejamkah aku? layakkah aku menerima karma? dimana aku? saat aku jatuh, masih mampu aku mengangkat tangan menghulur agar ada tangan yang sudi menyambut. tapi, aku terlupa, terleka. mana tangan yang aku cengkam,yang aku gapai,yang aku genggam erat... lebih erat pada suatu ketika..kerana aku tahu, aku semakin takut pada karma. ya, karma yang akan membalas perbuatanku, perlakuanku, egoku, dendamku, segala titik hitam dalam hatiku. Ya Allah.. hebatnya dugaanMu padaku... satu demi satu kau beri padaku, satu demi satu kau sentuh aku. pintaku, cuma satu.. cuitlah hatiku, sentuhlah hatiku untuk lebih dekat padaMu, 

ya Allah, 

hanya Engkau yang lebih mengenali siapa aku, hanya Engkau yang lebih mengerti isi hatiku, Hanya Engkau yang lebih tahu tujuanku. seringkali aku merasakan dunia ini kejam ,terlalu kejam untuk aku, tapi kini aku tahu, ini semua dugaanMu untukku, supaya aku lebih tabah. lebih berdikari dalam mengharungi dunia ini, dan yang paling utama, segalanya ku terima hanya keranaMu. setiap dugaan yang kuterima, ku yakin, semua kafarah untukku, untuk aku lebih dekat dengan Penciptaku, untuk aku lebih bersyukur kepadaMu. 

kali ini dugaanMu sangat hebat. dulu, aku meninggalkan dengan ego syaitan, tapi kini aku ditinggalkan dengan penuh kepastian. kepastian yang aku sendiri mampu menjawab. kerana aku perlu tahu, tiada ummat yang sempurna melainkan Muhammad... ya, aku perlu.. siapa aku? siapa aku untuk mendapatkan yang terbaik? siapa aku untuk mendapatkan yang terbaik? siapa aku untuk mengharapkan sesuatu yang tak mungkin berlaku, ya. kenapa? kerana aku tidak sempurna. aku melakukan kesalahan. kesalahan demi kesalahan. hari demi hari. ya, kesalahan yang mungkin tak dapat diluahkan, yang tak terungkap dan yang utama, tak dapat dimaafkan. jika dugaan ini karma buatku, ku bersyukur padaMu, jika ini kafarah buatku, ku bersyukur kerana aku masih dipilih untuk mensyukuri nikmatMu,merasai rasa Nikmatnya SyurgaMu.. moga Syahid itu untuk aku.. 










nukilan : hati
by : aku bukan diriku

No comments:

Post a Comment